Dags att sammanfatta 2!

Som jag skrev tidigare så började vi med shoppingen direkt. Vi hade ju ändå en hel del att hinna med. Så första taxin förde oss alltså till chatuchak (nåt sånt) market och dte inhandlades fina ljuslyktor i alla olika färger. 20 bath/st, alltså ca 4kr/st. Helt överkomligt pris.

Den här marknaden är ganska stor. När jag säger stor så menar jag inte att den täcker en hel stad utan det är på ett område men alltså vi var där i 5 timmar och hade verkligen inte gått igenom allt. Den liknar lite grann på marknaden i Marakesh därinne i medinan. Fast mindre såklart (tror jag).
På den här marknaden åt vi både frukost och lunch och shoppade såklart. Det var så otroligt varmt att jag svettades ner min söta blus och var tvungen att köpa en tunn t-shirt med en jordgubbe på. Jag kan tillägga att jag fick en rejäl utskällning av "bossen" (kärringen som satt på stolen längst in) för att jag tog på t-shirten där inne, hon trodde alltså att jag provade den bara när jag i själva verket hade köpt den och när försäljaren visade upp pengarna la hon på sitt bredaste flin och börja klappa mig på axeln och var helt plötsligt min nya bästa vän. Tänk vad lite pengar kan göra. 10kr kostade den.
Mamma köpte ex antal kuddöverdrag, samtliga med elefanter på, och sjalar i både thaisilke och pashima.
Jag köpte birkenstock sandaler för jag fick så sjukt ont i fötterna av mina knalloranga crocks, 4 klockor, 3 solbrillor och en t-shirt. Ska tillägga att birkenstockarna (självklart inte äkta vara) är silverglittriga, så nu blir det disco på jobbet framöver!

När vi fått nog och sakta började vanka fram som pingviner i slowmotion tog vi taxi (som igen försökte lura oss, men där sket han sig, IGEN) till hotellet där vi checkade in och tog en förtjänad vil i den (vill skriva sköna men inga sängar är särskilt sköna här nere) stora sängen. MBK väntade här näst. Det är ungefär också som en marknad fast i ett stort varuhus på flera våningar. Vi började högst upp och jobbade oss neråt. Det blev sjalar, t-shirts, mobilskal, mamma klippte håret, väskor, plånbok, smink, mat och Dunkin Donuts att ta med hem till hotellet. Vi hade alltså gjort en 12 timmars shopping dag, jag direkt efter en bussresa mitt i natten med max 2 timmars sömn och mamma direkt efter först en flygresa från Canada till arlanda och sedan vidare till Helsingfors och Bangkok. Vi somnade innan vi la huvudet på kudden.

Lägger upp några bilder på vad jag köpte (inte allt såklart) och fortsätter med resten i ett annat inlägg för nu ska jag ha dejt med min älskade på andra sidan jorden.

Väska nr1, 400kr



Plånbok, ca 170kr



Dunkin Donuts! Mmm... ca 22kr



På marknaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0